Coachen op de Werkplek: Saskia aan het woord

21 april 2022

Binnen het Inclusive Fieldlab werken wij met technologische en sociale innovaties die mensen ondersteuning bieden in hun werk. In deze serie gaan we de vloer op en spreken wij medewerkers die als een van de eerste verschillende innovaties inzetten. Naast ervaringsdeskundige zijn zij ook ambassadeur: door hun ervaringen te delen, enthousiasmeren zij andere medewerkers om nieuwe dingen uit te proberen.

Eerder spraken wij met Maurice over de methode Coachen op de Werkplek. Deze keer spreken wij met praktijkbegeleider Saskia over deze methode. Zij werkt al ruim 10 jaar bij Eemfors, het groenbedrijf van Amfors en gebruikt Coachen op de Werkplek dagelijks in haar werk.

Waarom werkt Coachen op de Werkplek voor jou?

“Wat heel belangrijk is voor mijn groep is dat zij zich gehoord voelen. Ze zitten bomvol met van alles en daarom is het vooral belangrijk dat ik hen laat praten. Ik probeer iedereen zijn zegje te laten doen en te luisteren, dat is ook een belangrijk onderdeel van Coachen op de Werkplek. Wat ik het belangrijkste vind, is dat je in gesprek gaat met elkaar.”

Hoe helpt de methode jou in je werk?

“Door Coachen op de Werkplek krijg ik een andere relatie met medewerkers. Je zit even op hetzelfde level, de hiërarchie valt een beetje weg. Daardoor ben je benaderbaar. Daarnaast ben ik door de trainingen bewuster geworden van mijn manier van leidinggeven en pas ik deze manier nu aan per medewerker. De een heeft meer aansturing nodig en de ander vraagt iets anders van je, namelijk meer als coach. Ook gebruik ik de spiekwaaier (een geheugensteun met basistechnieken) best vaak, want daar staan interessante dingen in. Het is niet zo dat de waaier het antwoord is op al onze vragen want communicatie is erg ingewikkeld. Maar mensen zo ver krijgen dat ze hun wensen uiten is belangrijk, en de waaier kan hier zeker wel bij helpen.”

Zijn er nog dingen waar je tegenaan loopt als je deze methode gebruikt?

“Ja, sommige medewerkers zijn deze vorm van communicatie niet gewend. Meestal is het een beetje recht toe recht aan in een gesprek met hen. Sommige zijn dan ook verbaasd en weten niet zo goed hoe ze hiermee om moeten gaan. Dan pas ik de methode op een andere manier toe, zodat het beter past bij de medewerkers.”

Zou jij de methode aanraden aan collega’s?

“Jazeker. Ik denk dat deze methode het beste uit medewerkers haalt. En de methode helpt mij bij het stellen van de juiste vragen. Door het stellen van open vragen kan je de reparatiereflex tegen gaan: de drang om problemen van onze mensen op te lossen. De truc is juist dat medewerkers zelf eigenaar zijn van hun probleem en door het stellen van open vragen stimuleer je dit. Daarnaast zorg je met deze methode ervoor dat mensen weten dat ze bij jou terecht kunnen als ze ergens mee zitten. De deur staat altijd open.”

Ook interessant voor jou

Samenwerken

Lijkt het je wel wat om met ons samen te werken of ben je op zoek naar meer informatie, neem dan contact met ons op. Wij zijn altijd op zoek naar nieuwe partners om te werken aan sociale innovatie!