De Slimme Bril: Monir aan het woord

25 november 2021

Binnen het Inclusive Fieldlab werken wij met technologische en sociale innovaties die mensen ondersteuning bieden in hun werk. In deze serie gaan we de vloer op en spreken wij medewerkers die als een van de eerste verschillende innovaties inzetten. Naast ervaringsdeskundige zijn zij ook ambassadeur: door hun ervaringen te delen, enthousiasmeren zij andere medewerkers om nieuwe dingen uit te proberen.

Voor dit artikel sprak ik met Monir. Hij werkt sinds 1995 bij Metafors en heeft meer dan 20 jaar ervaring in het magazijn. Sinds kort met ondersteuning van de Slimme Bril waar wij eerder een video van maakten. Hij vertelt ons waarom deze innovatieve oplossing in het magazijn van toegevoegde waarde is.

Zeg Monir, hoe werkt de Slimme Bril en hoe vaak gebruik je hem?

“De Slimme Bril ondersteunt je in het magazijn. Je zet hem op en dan scant hij de plek, het materiaal en de benaming. Je hoeft dan dus niet meer elke keer alle formulieren in te vullen. De bril kan ook aangeven waar je een bepaald product neer moet zetten. Ik heb hem nu een paar keer getest en hij werkt nog niet helemaal zoals we willen. Af en toe leest hij de codes nog niet helemaal goed bijvoorbeeld, dan moet ik heel dichtbij gaan staan. We zijn nog aan het testen en dat vind ik leuk om te doen, maar mijn collega’s zijn minder enthousiast.”

Waarom denk je dat dat dat zo is?

“Ik denk dat er een negatief beeld is ontstaan van de bril. Mensen maken er grapjes over, dat gebeurde ook met het Exoskelet en de Cobot. Maar die worden nu ook gebruikt dus ik denk dat dat met de bril straks ook gebeurt. Mensen zien het als een beperking, als iets wat ze nodig hebben omdat ze het zelf niet kunnen maar het kan hen juist helpen. Ik denk dat de jongens eerst moeten zien dat het ook echt werkt, dan is het makkelijker om hen te overtuigen."

Wat maakt jou enthousiast?

“Nu gaat veel van het werk handmatig en op papier, en daar kan je makkelijk fouten in maken. Er moeten onder andere aantallen, locaties, namen en nummers van artikelen worden ingevoerd. Dat gaat niet altijd goed. Als ik informatie op moet zoeken en het staat verkeerd ingevoerd, kan ik het dus niet terug vinden. Met de bril worden minder fouten gemaakt. Ook zijn de handschriften van sommige mensen soms moeilijk te lezen,” vertelt Monir lachend. “Ik geloof wel echt dat het kan gaan werken. We zijn nu veel tijd kwijt aan administratie en correcties en de Slimme Bril helpt om sneller en accurater te werken.”

Ook interessant voor jou

Samenwerken

Lijkt het je wel wat om met ons samen te werken of ben je op zoek naar meer informatie, neem dan contact met ons op. Wij zijn altijd op zoek naar nieuwe partners om te werken aan sociale innovatie!